0

Wat is de impact van de coronacrisis voor goede doelen?

Bij Jalt werken we hard om mensen veilig (thuis) en goed geïnformeerd te houden tijdens deze coronacrisis. We weten dat veel goede doelen met onverwachte uitdagingen worden geconfronteerd en doen er alles aan om zoveel mogelijk ondersteuning te bieden.

Om een zo goed mogelijk beeld te geven van de situatie hebben we een onderzoek gedaan naar de impact van het coronavirus op marketing en fondsenwerving bij goede doelen. We baseren ons hierin op:

  • Analyse van alle digitale goede doelen campagnes in ons beheer.
  • Gesprekken met contactpersonen van alle Goede doelen waar we voor werken.
  • Gesprekken met verschillende Telemarketeers in binnen- en buitenland.
  • Learnings van Marketeers en Fondsenwervers van Goede doelen in getroffen gebieden.
  • Onderzoek van het Dentsu Aegis Network China over de impact van het virus op gedrag van consumenten.

Wat is de impact van de coronacrisis op fondsenwerving bij goede doelen?

Offline werving staat onder druk

Op korte termijn is de impact het grootst. Campagnes rondom events zoals hardloopwedstrijden maar bijvoorbeeld ook het EK worden on hold gezet of zelfs geannuleerd. Ook staan belangrijke kanalen zoals face-to-face en collectes (bijna) helemaal stil.

Doelgroep veel meer online, resulterend in lagere advertentiekosten

Doordat de meeste mensen thuis zitten stijgt het gebruik van platformen als Facebook, Instagram, YouTube en Google Search enorm. In februari spendeerden Chinezen maar liefst 7,3 uur per dag aan tv en online tv-platforms.

Daarnaast zetten adverteerders in sterk getroffen branches hun campagnes on hold. Dit leidt tot een groter bereik, er is meer inventory beschikbaar en minder concurrentie wat voor prijsdaling voor adverteerders zorgt.

We zien nu al in 90% van de campagnes een lagere CPM (de kosten om mensen te bereiken; gemiddeld 20% lager in de afgelopen 5 dagen versus de rest van de maand), in 50% van de campagnes resulteert dit direct in betere resultaten doordat conversiepercentages en doorkijkratio’s gelijk blijven.

Goede doelen schakelen snel om van offline naar online

Marketeers proberen pro-actief de regie te pakken. Budgetten verschuiven van offline naar online; 14% van de respondenten verlaagde het offline budget. 7% van de marketeers stopte helemaal met offline adverteren. We zien een gelijke verdeling bij de focus op merkboodschappen versus het pushen van wervende campagnes.

Opvallend is dat verschillende van onze internationale klanten gebrek aan inkomsten via face-to-face wisten te compenseren door online leadwerving in combinatie met telemarketing. Doordat de gemiddelde cost per lead daalde en het telemarketing bereik steeg doordat meer mensen (thuis) bereikbaar zijn.

Alle aandacht gaat nu naar het coronavirus maar dat gaat veranderen

De media-aandacht voor corona is op dit moment gigantisch. Echter in China zag men dat na enkele dagen de aandacht verschoof naar andere zaken; Mensen staan stil bij hun gezondheid, zoeken afleiding en een nuttige tijdbesteding voor zichzelf en hun kinderen.

De tijd thuis zorgt ervoor dat mensen zich bewuster zijn van wat écht belangrijk is (62% wil na de crisis eten met vrienden!). Mensen denken na over hun idealen en hoe ze deze kunnen laten voortleven.

Veel goede doelen kijken daarom nog eens kritisch naar hun huidige propositie, en scherpen deze zo veel mogelijk aan op de huidige behoeften van de doelgroep.

Veel succes!

Hopelijk hebben deze inzichten je geholpen en kan je vooruit. Laat het vooral weten als wij je hierbij kunnen helpen!