Hoe realiseer je schaalbare digitale fondsenwerving?
Druk op de inkomsten
Goede doelen ervaren als gevolg van de coronacrisis een flinke druk op de inkomsten. De maatregelen van de overheid dwingen goede doelen om face-to-face fondsenwerving op straat en aan de deur (tot nader order) stop te zetten. Collectes worden geannuleerd en peer-to-peer werving via events ligt helemaal stil.
Kansen online
Dat betekent dat goede doelen op zoek gaan naar alternatieven. Want de crisis brengt met name online ook kansen met zich mee. Zoals in het eerdere artikel al gedeeld is dat samengevat:
- De kosten voor online advertising zijn op dit moment zeer laag (gemiddeld 30% lager) doordat mensen meer online zijn en er minder concurrentie is.
- Leadwervende proposities die nu relevant zijn voor jouw organisatie en die van jouw doelgroep scoren heel erg goed.
- Telemarketing resultaten zijn op dit moment erg goed door een hoog bereik (mensen zijn thuis en hebben meer tijd) en normale of zelfs betere conversie resultaten.
Uitdaging digital fundraising: Schaalbaarheid
Maar de grote uitdaging zit in het opschalen van jouw digitale fondsenwerving. We zien dat maar weinig goede doelen in staat zijn om de inkomsten uit face-to-face te compenseren met digitale campagnes.
Succesfactoren bij goede doelen die digital inzetten als alternatief voor F2F
Vanaf ongeveer 10.000 structurele donateurs per jaar is digital in onze ogen een serieus kanaal te noemen. Al voor de corona crisis hielpen wij verschillende organisaties in binnen- en buitenland, waaronder Amnesty International Australia, om dit soort aantallen te realiseren via digitale fondsenwerving. Hieronder een aantal succesfactoren die hierbij uitermate belangrijk zijn:
Blijf trouw aan je missie
Dit is de kern van waar je donateurs uiteindelijk om geven dus raak het niet uit het oog. Dat kan moeilijk zijn als je aan de slag gaat met allerlei slimme truukjes om aan contactgegevens van mogelijke donateurs te komen. De donateur moet uiteindelijk willen geven, en dat kan alleen wanneer je trouw blijft aan je missie. Denk wel goed na – zeker op dit moment – of je nu kunt communiceren zoals je gewend bent. Passen je ‘standaard’ proposities wel bij de huidige omstandigheden?
Zet de donateur centraal
Zorg voor een giftvraag op maat. Gebruik de topics die zo relevant mogelijk zijn voor je doelgroep. Op dit moment kan je bijvoorbeeld denken aan universele behoeften als sociale cohesie en gezelligheid.
Maak gebruik van alle mogelijkheden om die doelgroep zo goed mogelijk te bereiken zoals slim gebruik van data en algoritmes. En werk toe naar een experience op maat voor elke (potentiële) donateur.
Continue testen & optimaliseren
Monitor de performance van je campagnes ontzettend goed en test de complete funnel volledig door voor een maximale ROI. Stuur snel en tijdig bij waar mogelijk en ga flexibel om met budgetten. Als het werkt: opschalen!
Hulp nodig met het opschalen van digitale fondsenwerving naar jouw behoefte aan structurele donateurs per jaar? Laat het ons weten!