Vakantie

We mogen weer op vakantie. Maar gaan we ook?

Onze vakantieplannen staan massaal in de ijskast, blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van ons (47%) niet meer verwacht dit jaar nog op vakantie te gaan.

  • 17% is ervan overtuigd dat zij dit jaar nog hun koffers zullen pakken, waarvan 7% verwacht naar het buitenland af te reizen.
  • 12% heeft reeds de vakantie geboekt, maar is in afwachting of deze door kan gaan door onzekerheid rondom grenzen, vliegverkeer en een tweede coronagolf.
  • 19% aan dat zij misschien nog op vakantie gaan, maar bekijkt eerst hoe de situatie zich ontwikkelt en heeft nog niets geboekt.

Dit jaar is alles anders!

Wat betekent dit voor jouw organisatie? De gemiddelde marketingkalender van goede doelen kent een campagnepiek in mei en juni, gevolgd door twee rustige maanden juli en augustus en vanaf september barst het campagnegeweld weer los tot en met de feestdagen.

Misschien moet je die opzet heroverwegen:

  • Tenminste 47% van jouw doelgroep, deze groep gaat nog groeien, gaat helemaal niet op vakantie en is dus ook in de maanden juli en augustus ‘gewoon’ te bereiken.
  • Sterker nog, waarschijnlijk moet jouw doelgroep in deze periode wél vakantiedagen opnemen en zal het meer tijd thuis besteden .

Hierdoor zet de situatie die we al kennen nog even door:

  • Jouw doelgroep blijft veel meer online, resulterend in lagere advertentiekosten; doordat de meeste mensen thuis zitten blijft het gebruik van platformen als Facebook, Instagram, YouTube en Google Search enorm.
  • Deze periode is er traditioneel gezien al weinig concurrentie en dit jaar nog minder. Minder concurrentie zorgt voor een prijsdaling voor adverteerders, dit jaar gecombineerd met een doelgroep die wel te bereiken is.
  • Telemarketing bereik blijft vrij hoog doordat meer mensen thuis blijven.
  • De gestegen geefbereidheid zet zich nog even voort en het niet uitgegeven vakantiegeld kan worden gedoneerd.

Wat betekent dit voor goede doelen?

Er ligt op korte termijn een kans om juli en augustus meer dan normaal te benutten om meer fondsen te werven onder deze gunstige voorwaarden. Dit kan onder andere door in te spelen op behoeften die zich aandienen door het thuisblijven.

Daarnaast ligt er op de iets langere termijn een risico; we weten niet hoe de situatie, economisch en maatschappelijk, zich zal ontwikkelen en wat dit zal doen met de resultaten van campagnes in Q4. Wees daarom slim; benut de maanden juli en augustus.