De impact van Apple iOS 14 op jouw fondsenwervende campagnes
Wat is er aan de hand?
Apple hanteert hoge standaarden ten aanzien van privacy en veiligheid, zodat gebruikers met een gerust hart apps kunnen downloaden en op hun Apple-apparaten kunnen gebruiken. Na de iOS 14-update vraagt Apple alle gebruikers van de App Store toestemming om data, die verstuurd wordt via Apple’s App Tracking Transparency (ATT) framework, te mogen gebruiken.
Met andere woorden: gebruikers van iOS 14 zullen een pop-up te zien krijgen waarin ze expliciet toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan:
Als iemand aangeeft niet gevolgd te willen worden, dan zal het volledig meten van resultaten niet meer mogelijk zijn voor apps zoals Facebook, Instagram en YouTube.
Wat moet je weten als digitale fondsenwerver?
Facebook neemt de leiding in deze publieke discussie en komt als eerste in actie maar daar zal het niet bij blijven. Deze pop-up van Apple heeft impact op alle apps in de App Store, dus Facebook, Instagram en YouTube maar ook Pinterest-, Snapchat-, TikTok- en LinkedIn Advertising. Ook deze apps zullen een soortgelijke pop-up moeten laten zien.
Na de iOS 14-update zal Facebook het gedrag en conversie van een deel van jouw doelgroep niet meer kunnen ’tracken’ en dat kan invloed hebben op het resultaat van jouw campagnes als je niet ingrijpt.
Hoe groot is de impact?
Het betreft een iOS-update en zal dus invloed hebben op gegevens van mensen die gebruikmaken van een Apple-apparaat, zoals een iPhone of iPad. In Nederland werkt zo’n 25 procent van alle smartphones met iOS, tegenover 74 procent met Android. Van die 25% is nog niet iedereen over op iOS 14.
Er is dus geen reden tot paniek, maar deze ontwikkeling staat niet op zichzelf. Deze privacybeperkingen worden alleen maar strenger met de tijd, dus goede doelen moeten zich aanpassen.
Wat doet dit met retargeting?
Een deel van jouw doelgroep krijgt bovenstaande pop-up op hun iOS-apparaat waarmee ze de keuze krijgen om niet meer gevolgd te worden door Facebook. Als iemand hier aangeeft niet gevolgd te willen worden, is het dus niet meer mogelijk om gebruikers te targeten op basis van handelingen op externe websites die worden bezocht vanuit de Facebook app op hun mobiel.
Voorbeeld: Je ziet een ‘word nu donateur’ advertentie van je favoriete goed doel op Instagram en besluit te klikken. Je vult al je gegevens in, drukt op bevestigen en ontvangt direct een e-mail die je bedankt.
Doordat jouw nieuwe donateur bij de iOS 14-update koos voor ‘Niet meer volgen’ kon de donatie niet gemeten worden en teruggekoppeld worden aan Facebook (Instagram). Je mist dus data (en Facebook’s algoritme ook) om de campagne te optimaliseren. Daardoor wordt het voor Facebook lastiger om campagnes te optimaliseren. Het duurt namelijk langer voordat je voldoende data verzamelt (dit pleit voor meer langlopende campagnes).
Aantal meetbare ‘Events’ wordt beperkt tot 8 per domein
Er is nog een beperking. Door deze wijziging is Facebook genoodzaakt het aantal conversie-events te beperken tot 8 per domein. Dit kan beperkingen geven voor goede doelen die veel verschillende proposities en/of een webshop hebben, met een beetje puzzelen kom je daar wel uit maar wacht daar niet te lang mee!
Houd er rekening mee dat alleen de gebeurtenis met de hoogste prioriteit wordt verzonden als een klant meerdere acties uitvoert tijdens een conversieperiode. Voor alle andere gebeurtenissen worden dus mogelijk cijfers gerapporteerd die lager zijn dan verwacht, ook als ze binnen de limiet van 8 gebeurtenissen vallen.
Conversie window wordt kleiner
Het attributie window wordt kleiner, voorheen kon Facebook conversies meten tot 28 dagen na een klik en 28 dagen na een view. De volgende attributie windows blijven wel beschikbaar:
- 1 dag na een klik
- 7 dagen na een klik (dit is de nieuwe standaard)
- 1 dag na een klik en 1 dag na een view
- 7 dag na een klik en 1 dag na een view
Wat moet je nu doen?
Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer Apple deze wijzigingen gaat doorvoeren, toch is het verstandig hier zo snel mogelijk op in te spelen.
1. Domein verifieren (zsm)
Door je domein te verifiëren, weet Facebook welke website bij jouw organisatie hoort. Facebook heeft zelf aangekondigd dat ze alle adverteerders aanraden om dit te doen, om te voorkomen dat er moeilijkheden ontstaan met het instellen van de conversie-events, zoals donatie of gift. Grote kans dus dat je specifieke conversie-events niet kunt optimaliseren als je dit niet doet.
Er zijn verschillende manieren om je domein te verifiëren, wij raden deze aan en is net zo makkelijk als het plaatsen van een pixel op je website:
The Meta Tag Verification tab of your selected domain provides the meta tag you need to add to your domain home page.
- Add the meta tag containing your verification code to the <head> section in the HTML of your domain home page.
- Confirm that the meta tag is visible by visiting your domain home page and viewing the HTML source.
- Once confirmed, ask your agency to Verify the selected domain.
- Leave the meta tag on your domain home page as it may be checked periodically for verification purposes.
2. Maak een plan voor jouw 8 events
Maak een plan voor welke 8 conversie-events voor jouw organisatie het belangrijkste zijn, zodat je direct actie kunt ondernemen als de nieuwe functie in de events manager beschikbaar is.
Het gaat hier in eerste instantie om optimalisatie van de campagnes, dus welk event is voor jouw organisatie het belangrijkste? Denk aan lead, gift, donateurschap, etc.
Conclusie
Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf. Deze privacybeperkingen worden alleen maar strenger met de tijd, dus goede doelen moeten zich aanpassen. Het is daarom belangrijk te kijken hoe je je hierop kunt voorbereiden.
Apps als Facebook zitten ondertussen natuurlijk niet stil. Een van de ontwikkelingen waar we je snel meer over gaan vertellen is de Facebook Conversion API, deze API geeft je de mogelijkheid om conversies nauwkeuriger te meten zonder dat je afhankelijk bent van iOS 14, Cookies of Adblockers.
Daarover later meer!
Wat gaan we nu doen?
Wij nemen contact op met al onze klanten om de domeinverificatie en de events af te stemmen.
Ben je geen klant en heb je wel advies of hulp nodig? Stuur dan een e-mail naar onze advertising director Wouter Klootwijk.